Spatiator
   
FĂLTICENI ORAŞ ADMINISTRAŢIE SERVICII DEZVOLTARE CULTURĂ FORUM CONTACT




STRATEGIA LOCALA DE DEZVOLTARE DURABILA
(Document supus dezbaterii publice.
Contact: Corneliu Monoranu, Romica Buta, Biroul Local AL 21,
Tel. 0230.540600, E-mail: primaria_city_hall@ falticeni.ro, Primaria Municipiului Falticeni)



I. STRATEGIA LOCALA DE DEZVOLTARE DURABILA

II. CAPITALUL ANTROPIC. ACTIVITATILE ECONOMICE SI MEDIUL DE AFACERI

III. CAPITALUL SOCIAL

III. 1. Dinamica populatiei
III. 2. Miscarea naturala
III. 3. Mobilitatea teritoriala
III.4. Calitatea vietii si Asistenta Sociala
    III.4.1 Sistemul de ocrotire a sanatatii
    III.4.2. Starea de sanatate a populatiei
    III.4.3. Calitatea locuirii
    III.4.4. Locuinte sociale
    III.4.5. Asistenta sociala
    III.4.6. Activitatea de caritate
    III.4.7. Minori
    III.4.8. Protectia copilului
    III.4.9. Pensionari
    III.4.10. Sport
III.5. Justitia si starea infractionala
III.6. Educatie
    III.6.1. Īnvatamānt
III.7. Societatea civila




III. CAPITALUL SOCIAL

III.1. Dinamica populatiei

Potrivit Recensamāntului din 18 martie 2002, populatia stabila a Municipiului Falticeni este de 28.899 locuitori (14.245 masculin si 15.654 feminin), fata de 33.104 locuitori īn 1990.

Asemenea altor zone ale tarii, si īn Falticeni populatia a crescut exploziv īncepānd cu anii '50-'60 ai secolului trecut, ca urmare a industrializarii fortate, a cooperativizarii agriculturii si a politicii de crestere a natalitatii. Orasul Falticeni a atras astfel un numar mare de locuitori de vārsta tānara proveniti din zonele rurale īnvecinate. Populatia a crescut usor si dupa anul 1990, atingānd valoarea maxima īn anul 1998 (33.655 locuitori), an din care a īnceput declinul numeric. Acesta s-a datorat īn primul rānd cresterii migratiei catre zonele rurale īnconjuratoare a populatiei disponibilizate īn urma restructurarii industriale (industria chimica, industria de prelucrare a lemnului, alimentara, textila si altele). Un rol important l-au avut pentru ultimii ani plecarile īn strainatate, din care multe cu caracter permanent. De asemenea, scaderea numerica a populatiei s-a datorat si scaderii natalitatii īn ultimul deceniu.

Dinamica populatiei municipiului Falticeni

Anul Falticeni jud. Suceava Romānia
1948 10.563 439.751 15.872.234
1956 13.305 507.674 17.489.450
1966 17.839 572.781 19.103.163
1977 20.686 633.899 21.559.910
1992 32.807 701.830 22.810.035
1998 33.655 698.642 -
2002 29.899 690.941 21.698.181


Cuprins

III.2. Miscarea naturala

Aceasta se īncadreaza īn tendinta generala pe tara, atāt natalitatea, mortalitatea cāt si sporul natural avānd evolutii similare celor de la nivel national.

Dupa 1990, numarul nascutilor vii īn municipiul Falticeni a scazut continuu de la valoarea-record din 1968 (30,1‰) pāna la 7,1‰ īn 2002, dar scaderea drastica s-a īnregistrat, ca īn toata tara, īntre 1990 - 1991 (vezi grafic). Aceasta scadere este resimtita din plin, īn prezent, prin dificultatile ce apar īn constituirea efectivelor scolare. Mortalitatea a avut valori relativ constante, cu o crestere usoara din 1996, dar inferioara, pāna īn 2002, natalitatii. Bilantul natural al populatiei a fost pozitiv pāna īn anul 2002 cānd, pentru prima data, a devenit negativ. Valorile natalitatii se pastreaza īnca peste media nationala.
Mortalitatea infantila s-a diminuat permanent dupa 1990, avānd o rata net inferioara celei de la nivel national.

Bilantul natural al populatiei municipiului Falticeni

Anul Natalitate Mortalitate Bilant natural
Nr.pers ‰ Nr.pers ‰ Nr.pers ‰
1966 289 16,2 97 5,4 192 10,8
1968 554 30,1 105 5,7 449 24,4
1989 606 20,4 193 6,4 413 14
1992 438 13,4 247 7,5 191 5,8
2002 214 7,1 221 7,4 -7 -0,3



Cuprins

III. 3. Mobilitatea teritoriala

Soldul schimbarilor de domiciliu (diferenta dintre numarul celor ce s-au stabilit cu domiciliul īn Falticeni si cei care si-au stabilit domiciliul īn alta parte) a fost pozitiv, dar īn scadere, pāna 1998, iar din 1999 a devenit negativ, aceasta fiind principala cauza a descresterii numerice a populatiei. Īn timp ce numarul sositilor īn municipiu a ramas relativ constant, numarul celor ce au solicitat legal schimbarea domiciliului a crescut dupa 1990, principala lor destinatie fiind zona rurala vicinala.

Numarul plecarilor temporare pentru lucru īn strainatate este īn crestere, dar nu poate fi decāt estimat, pentru ca rareori se pleaca folosindu-se permise de munca legale. Apreciem īntre 500 si 800 numarul persoanelor plecate temporar īn strainatate, care, prin aportul lor de valuta sustin īn parte puterea locala de cumparare. Cei ce lucreaza in strainatate prefera tarile spatiului Schengen (Spania, Italia) si Israelul.

Bilantul migratoriu al populatiei municipiului Falticeni

Anul Sositi Plecati Bilant migratoriu
Nr.pers ‰ Nr.pers ‰ Nr.pers ‰
1975 657 27,1 206 9,8 361 17,3
1981 705 29,4 256 10,7 449 18,7
1990 438 14,6 161 5,7 276 8,9
1992 305 9,3 200 6,1 105 3,2
1998 382 11,2 376 11,1 6 0,1
1999 378 11,2 489 14,2 -109 -3
2000 228 6,8 584 17,5 -256 -10,7
2001 388 11,7 508 15,3 -120 -3,6

BILANT MIGRATORIU (1975 - 2001)


Structura populatiei

Structura pe sexe a populatiei este caracterizata de o preponderenta a populatiei feminine ce s-a accentuat īn 2002 o data cu cresterea ratei emigratiei, īn care o pondere mai mare o are populatia masculina. Indicele de masculinitate a avut valorile cele mai mici īnainte de 1990 (sub 90%), apoi a mai crescut pāna la 93,7% īn 2001, pentru ca īn 2002 sa scada din nou, la 90,9%.

Structura pe sexe a populatiei municipiului Falticeni

Populatia masculina Populatia feminina
Anul Populatia totala Numar % Numar % Indice de masculinitate
1977 20.656 9.638 46,4 11.018 53,6 87,4
1989 29.694 13.944 47,0 15.750 53,0 88,5
1992 32.807 15.675 47,8 17.132 52,2 91,4
1998 33.655 16.180 48,0 17.475 52,0 92,5
2001 33.085 16.006 48,3 17.079 51,7 93,7
2002 29.899 14.245 47,6 15.654 52,4 90,9


Structura etnica a populatiei reflecta o mare omogenitate, ponderea etniei romāne fiind superioara celei de la nivel national. Totusi, fata de anul 1992, se constata o diminuare usoara a ponderii etniei romāne (98,2% īn 2002 fata de 98,5% īn 1992) si o crestere a numarului de etnii (12 īn 2002 fata de 9 īn 1992).
Pāna īn anii '70 ai secolului trecut a existat o puternica comunitate evreiasca, cu un rol deosebit īn viata economica si culturala a orasului, diminuata drastic, īnsa, prin emigrare.

Structura etnica a populatiei municipiului Falticeni
1977 1992 2002
Etnia Numar % Numar % Numar %
Total 20.566 100 34.807 100 29.899 100
Romāni 20.259 98 32.328 98,5 29.375 98,2
Rromi - - 159 0,5 168 0,56
Evrei 201 1 52 0,2 18 0,06
Maghiari 34 0,2 44 0,1 33 0,11
Germani 29 0,1 29 0,02 21 0,07
Ucraineni 7 0,03 11 0,03 4 0,01
Turci - - - - 4 0,01
Greci 104 0,5 17 0,05 11 0,03
Polonezi 10 0,05 5 0,01 5 0,01
Rusi lipoveni - - - - 254 0,84
Chinezi - - - - 1 0,01
Italieni - - - - 2 0,01
Alta etnie 3 0,01 2 0,06 3 0,01
Indice de omogenitate etnica 9,86 9,92 9,97

Se remarca ponderea mare a celor ce au declarat limba romāna ca limba materna - 99,1% la recensamāntul din anul 2002. Structura confesionala reflecta o pondere absoluta a crestinilor ortodocsi, cu o valoare numerica superioara celei de la nivel national, dar cu tendinte de descrestere īn favoarea altor confesiuni: 94,40% crestini ortodocsi īn 2002 fata de 97,06 % īn 1992.
Dupa 1990 a crescut atāt numarul confesiunilor prezente, cāt si cel al locasurilor de cult, iar activitatile acestora s-au diversificat. Se remarca Sinagoga din Falticeni, monument istoric.

Structura confesionala a populatiei municipiului Falticeni
1992 2002
Confesiunea Numar % Numar %
Total populatie 32.807 100 29.899 100
Ortodoxa 31.843 97,06 28.227 94,40
Crestina de stil vechi 137 0,41 329 1,10
Romano catolica 191 0,58 141 0,47
Penticostala 44 0,13 85 0,28
Baptista 67 0,20 48 0,16
Crestina dupa evanghelie 9 0,02 22 0,07
Mozaica 52 0,15 20 0,06
Adventista 7 0,02 17 0,05
Reformata 20 0,06 14 0,04
Greco catolica 3 0,009 11 0,03
Alta religie 4 0,01 960 3,2
Fara religie 1 0,003 9 0,03
Religie nedeclarata - - 6 0,01
Atei 7 0,02 5 0,01
Musulmana 1 0,003 5 0,01
Indice de omogenitate confesionala 9,75 9,39

Concluzii
  • Populatia municipiului este īn usoara descrestere.
  • Natalitatea si sporul natural sunt īn scadere.
  • Sporul natural este peste media pe tara.
  • Ponderea populatiei feminine este ridicata.
  • Populatia are tendinta de īmbatrānire.
  • Structura etnica si confesionala este omogena.
  • Sporul migratoriu este negativ.
  • Numarul mare de plecari la lucru īn strainatate asigura stabilitatea financiara a multor familii.


  • Puncte tari:
  • Valoarea īnca ridicata a natalitatii ce asigura existenta fortei de munca īn viitor.
  • Valoarea relativ scazuta a mortalitatii si a mortalitatii infantile.
  • Gradul ridicat de omogenitate etnica si confesionala.
  • Bogata activitate spirituala, dovedita prin numarul mare de locasuri de cult.
  • Lipsa conflictelor interetnice.
  • Tendinta de crestere a ratei nuptialitatii.


  • Puncte slabe:
  • Scaderea ratei natalitatii.
  • Diminuarea populatiei tinere.
  • Īmbatrānirea populatiei.
  • Cresterea ratei emigrarii.
  • Diminuarea numerica a populatiei masculine cu implicatii negative īn asigurarea fortei de munca pentru unele sectoare economice.
  • Tendinta de crestere a ratei divortialitatii.


  • Cuprins


    III.4. Calitatea vietii si Asistenta Sociala

    Īn municipiul Falticeni exista urmatoarea retea sanitara: un spital municipal cu 9 sectii, īn 9 cladiri distincte, cumulānd 415 paturi:

  • medicina interna,
  • cardiologie,
  • chirurgie,
  • obstetrica - ginecologie,
  • boli contagioase,
  • neonatologie,
  • pneumo - ftiziologie,
  • dermato - venerice,
  • pediatrie.


  • De asemenea, mai functioneaza:
  • policlinica cu 15 cabinete medicale, dintre care 6 privatizate,
  • un laborator de analize medicale,
  • un cabinet de medicina legala,
  • statie de salvare ce acopera si zona īnconjuratoare,
  • trei dispensare clinice urbane,
  • 14 cabinete medicale particulare si stomatologice,
  • 12 farmacii.


  • Personalul medical cuprinde:
  • 68 medici,
  • 15 stomatologi,
  • 24 farmacisti,
  • 212 cadre medii,
  • 8 biologi,
  • 69 infirmieri si īngrijitori,
  • 88 persoane īn aparatul TESA.


  • Activitatea de asistenta medicala se desfasoara īn unele cladiri improprii actului medical. Indiferent de masurile de modernizare īntreprinse, finantarea unitatii a fost sub necesar. Primaria Falticeni a continuat seria demersurilor pentru obtinerea fondurilor necesare continuarii lucrarilor la cladirea noului spital, a carui structura de rezistenta este realizata.
    Aria de responsabilitate arondata spitalului cuprinde o zona cu aproape 180.000 locuitori, asimilata fostului judet Baia.
    Īn anul 2002, spitalul a fost finantat de catre CAS cu suma de 23,8 miliarde lei dar spitalul a realizat si venituri proprii, din prestatiile si serviciile medicale la cerere, suma de 805 milioane lei.

    Cuprins

    III.4.1 Sistemul de ocrotire a sanatatii

    Starea actuala de sanatate este o consecinta a reducerii īn termeni reali a fondurilor pentru sanatate alocate de stat cāt si din bugetul familiei, disconfortului psihic generat de somaj, insecuritatii sociale, standardului de viata scazut, cresterii consumului de tutun, alcoolui si reformei relativ lente a serviciilor de sanatate.

    Īn ultimii ani se constata o crestere a solicitarilor de consultatii din partea populatiei, situatie determinata īn cea mai mare parte de conditiile socio-economice ale acesteia.

    Īn anul 2002 s-au īnregistrat cresteri ale morbiditatii prin hepatita, scarlatina, dizenterie, TBC pulmonar, comparativ cu situatia statistica din anul 2000. Se constata o usoara crestere a prevalentei si incidentei unor boli cronice: gusa, diabet zaharat, malnutritie, hipertensiune arteriala, cardiopatie ischemica, boala cerebrovasculara. De asemenea, cresterea numarului de īmbolnaviri este combinata cu dificultatile unei mari parti a populatiei īn a-si asigura o alimentatie si niste conditii igienico-sanitare decente. Lipsa fondurilor pentru medicamente gratuite si compensate, precum si veniturile mici ale populatiei contribuie si ele la īnrautatirea constanta si continua a starii de sanatate a acesteia.

    Cuprins

    III.4.2. Starea de sanatate a populatiei

    Disfunctionalitati:

  • imposibilitatea acoperirii fondurilor necesare cheltuielilor curente ale unitatilor medicale si asigurarii cu medicamente īn regim de compensare si gratuitate;
  • afluenta mare de bolnavi īn unele sectii si numarul mare de internari ce constituie cazuri sociale;
  • vechimea mare si disiparea celor noua cladiri ale tuturor sectiilor Spitalului Municipal pe o arie de 2 km2;
  • numarul mare de paturi din saloanele unor sectii ale spitalului municipal si insuficienta grupurilor sanitare, ce creeaza disconfort pacientilor;
  • lipsa aparaturii medicale performante;
  • un numar redus de medici specialisti īn anumite domenii;
  • ineficienta serviciului de ambulanta, datorita dotarii tehnice precare si numarului redus de personal si vehicule;


  • Cuprins


    III.4.3. Calitatea locuirii

    La Recensamāntul din 18 martie 2002 a fost recenzat un numar de 10.204 locuinte avānd 22.798 camere de locuit (suprafata totala - 327.625 m.p.). Dintre acestea 5.878 sunt apartamente la bloc, (P+4 sau P+3, cel mai īnalt bloc, cu 8 etaje, fiind cunoscut ca „blocul turn”), restul fiind locuinte individuale cu unul, doua sau maximum trei niveluri.

    Īn ce priveste forma de proprietate, marea majoritate, adica 9.955 locuinte reprezentānd 97,55% din total, sunt īn proprietate privata, 239 īn proprietate de stat iar 10 apartin cultelor.

    Piata imobiliara a īnregistrat un salt spectaculos atāt ca numar de tranzactii, cāt si sub aspectul pretului ridicat al locuintelor, cererea mare venind din partea unor persoane care īsi plaseaza īn imobile banii cāstigati īn strainatate.

    Cei mai multi dintre cetatenii municipiului locuiesc īn cartiere rezidentiale compacte, situate pe īntreaga suprafata urbana. Zona centrala, situata īn perimetrul delimitat de bulevardele Revolutiei, 2 Graniceri, Republicii, si strazile 13 Decembrie, Maior Ioan si 23 August are functiuni multiple, atāt de locuit, cāt si de servicii. Īn ce priveste dotarea cu principalele instalatii edilitare si dependinte, fondul de locuinte a cunoscut o īmbunatatire a conditiilor de confort: alimentare cu apa si gaz metan, canalizare, instalatii electrice. O remarca deosebita pentru municipiul Falticeni, comparativ cu alte municipii si orase din judetul Suceava, este cresterea numarului de locuinte īncalzite īn sistem propriu cu centrale de apartament (2.752 centrale, din totalul pe judet de 9.042), la care se adauga 1.118 apartamente cu centrale de bloc.

    Īn urma consultarii populatiei, desfasurata īn septembrie 2002, s-a renuntat la furnizarea agentului termic si a apei calde pentru locuinte, din lipsa solicitarilor. Īn acest timp continua instalarea centralelor proprii de apartament īntr-un ritm sustinut .

    Din totalul locuintelor:

  • 8.678 dispun de alimentare cu apa īn interior;
  • 8.289 dispun de canalizare publica sau sistem propriu;
  • 10.139 dispun de instalatie electrica.


  • Īn privinta īncalzirii:
  • 3.870 apartamente si 1.873 case utilizeaza gazul metan prin sobe;
  • 2.702, (din care 1.720 apartamente) - lemnul;
  • 1.759 sunt īncalzite cu motorina, energie electrica sau alte mijloace;
  • 4.677 locuinte - C.T proprie sau de bloc.


  • Probleme:
  • Procent ridicat de locuinte necorespunzatoare ca stare situate atāt īn blocuri cāt si individuale;
  • Numarul mare al apartamentelor de confort redus, al blocurilor de garsoniere sau al caminelor de nefamilisti īn care, īn mod special, conditiile de locuit sunt sub standarde;
  • Zone de locuit situate īn imediata apropiere a arterelor rutiere de trafic greu, expuse la zgomot si trepidatii, fara perdele de protectie;
  • Lipsa amenajarilor minimale proprii unor zone de locuit cu densitate mare: locuri de joaca pentru copii, terenuri de sport, locuri de parcare, locuri pentru garaje, spatii verzi, etc.,
  • Instabilitatea terenului īn anumite zone de locuit, expuse riscului alunecarilor de teren si inundatiilor (de ex. zona terasei „Bancuta”, etc.);
  • Starea necorespunzatoare a fatadelor, subsolurilor si anexelor majoritatii blocurilor, ce necesita lucrari costisitoare de īntretinere si reamenajare;
  • Izolatii termice si fonice slabe, instalatii si tāmplarie īnvechite la toate locuintele colective;
  • Incapacitatea posesorilor de apartamente, ca si a unei parti a celor posesori de locuinte individuale de a face fata unor cheltuieli ridicate pentru īncalzirea locuintelor pe timp de iarna, amplificate de lipsa termoficarii si de situarea īntr-o zona cu ierni aspre;
  • Uniformizarea designului arhitectonic, axat pe conditii de locuit improprii;
  • Subdimensionarea spatiului interior, ca numar de camere si suprafata locuibila, pentru majoritatea locuintelor colective, ca si pentru o parte a celor individuale;
  • Izolarea unor cartiere de locuit formate din locuinte individuale cu aspect preponderent rural (Soldanesti, Tarna Mare, Tāmpesti, Opriseni), cu implicatii īn racordarea lor greoaie la retelele de alimentare cu apa, canalizare, televiziune prin cablu si gaz metan;
  • Dimensionarea necorespunzatoare si calitatea slaba a retelei stradale, īn special īn cartierele cu locuinte individuale;
  • Slabirea gradului de siguranta al unor locuinte colective, ca urmare a lucrarilor de reamenajare si recompartimentare ce au afectat structura de rezistenta (modificari de pereti interiori, construirea de balcoane si usi exterioare de acces la parter, amenajarea de spatii comerciale la parterul blocurilor, etc.);
  • Aspectul inestetic dat de construirea de sarpante, mansarde, balcoane, terase sau chiar de anexe gospodaresti la unele blocuri de locuinte;
  • Ocuparea spatiilor verzi, si asa insuficiente, cu garaje sau masini parcate;
  • Insuficienta platformelor de depozitare a resturilor menajere si disfunctionalitatile din activitatea de colectare si depozitare a acestora;
  • Un proces permanent si important de schimbare a proprietarilor prin care familiile sarace se muta īn apartamente mai mici, cu consecinte asupra calitatii locuirii;
  • Numarul mare de apartamente nelocuite, īn conditiile īn care, pe plan local, cererea de locuinte este īn crestere;
  • Costurile foarte mari si birocratia stufoasa necesare pentru contorizarea individuala a consumului de apa, gaz metan si energie electrica datorita monopolului existent īn furnizarea de utilitati.
  • Pentru estimarea necesarului de locuinte īn perioada urmatoare, trebuie avute īn vedere atāt corelatia cu evolutia probabila a populatiei cāt si conceptia īn care se vor realiza locuintele īn viitor: locuinte sociale pentru familii cu venituri mici, locuinte īn cladiri - bloc dar cu un grad superior de confort sau locuinte individuale. Īn estimarile necesarului de locuinte apreciem necesitatea realizarii proiectate a urmatorilor indicatori minimi de locuire:

  • 14 - 16 mp suprafata locuibila/locuitor;
  • 37 - 40 mp suprafata locuibila/locuinta;
  • 0,95 gospodarii/locuinta.
  • Extinderea zonei de locuit face necesara reglementarea destinatiei terenurilor din interiorul intravilanului sub forma zonificarii functionale. Propunerile de introducere īn intravilan cuprind suprafete mici, avānd īn vedere terenurile libere din interiorul intravilanului actual, precum si barierele naturale si administrative existente.

    Nu trebuie renuntat, īn contextul dezvoltarii durabile, la preocuparea pentru exploatarea intensiva a spatiilor existente, nelocuite si a spatiilor cu foste destinatii industriale, unele deja introduse īn sistemul locativ sub forma de locuinte sociale. Spatiile verzi, chiar cele incluse īn actualul intravilan, trebuie conservate si revitalizate, chiar extinse acolo unde este posibil.

    Cuprins


    III.4.4. Locuinte sociale

    Īnca din vara anului 2000 au īnceput demersurile pentru construirea unui prim lot de 33 locuinte sociale care au fost predate la cheie chiriasilor primariei, īn luna ianuarie a anului 2002. Īn prezent, pe acest sector se deruleaza investitii de peste 2,5 milioane EURO (surse locale, surse de stat si surse externe). Lucrari efective īn stadii terminale se executa īn 3 locatii : 48 locuinte īn regim de īnchiriere pentru tineret pe str. 2 Graniceri (ANL), 40 apartamente - locuinte sociale īn strada Izvor si alte 20 pe str. Victoriei. Ultimele doua proiecte se deruleaza prin compania MIVAN KIER. Alte 32 de locuinte īn regim de īnchiriere pentru tineret sunt prevazute a se construi pe amplasamentul din str. Petru Rares.

    Numarul solicitarilor de locuinte este īn prezent de peste 700. De aceea se impune identificarea surselor de finantare si a posibilelor amplasamente pentru noi constructii de acest gen.

    Cuprins


    III.4.5. Asistenta sociala

    Administratia locala acorda asistentei sociale un rol deosebit. Obiectivul principal īn acest domeniu este dat de cresterea si diversificarea formelor de asistenta sociala, īndeosebi pentru categoriile defavorizate ale populatiei (persoane cu handicap, vārstnici bolnavi, fara venituri sau cu venituri mici, persoane cu multi copii, fara venituri sau cu venituri reduse, orfani, etc.).

    Asistenta sociala, ca domeniu al protectiei sociale, face obiectul Directiei Judetene de Munca si Solidaritate Sociala Suceava, Directiei Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Suceava, Inspectoratului de Stat pentru persoane cu Handicap Suceava, Consiliului Local Falticeni.

    Sfera de cuprindere si dimensiunile sociale, ca prestatii si servicii acordate unor persoane si categorii de populatie defavorizate, precum si numarul beneficiarilor, au īnregistrat o evolutie marcata de obiectivele urmarite īn diferite etape.

    Ajutoare sociale si indemnizatii (mii lei)

    Anul 2000 2001 2002
    L.67/ 95 ajutorul social 150 dosare 247 dosare -
    L.416/ 2001 - - 5.698.880
    Ajutoare de urgenta 35.800 46.550 14.200
    Cheltuieli īnsotitori 1.635.319 1.982.027 2.051.293
    Cheltuieli cantina sociala 1.376.023 2.374.063 9.836.982
    Indemnizatii de nastere 50.251 55.386 369.600

    Din tabelul de mai sus se poate observa atāt cresterea numarului de dosare depuse, mai ales īn 2002, ca urmare a modificarii legislatiei, dar si cresterea cheltuielilor pentru plata ajutoarelor sociale, pentru īnsotitori, pentru cantina sociala si pentru indemnizatiile de nastere.

    Probleme:

  • lipsa unei baze de date foarte clare privind starea sociala a fiecarui cetatean īn parte;
  • lipsa unor birouri de consiliere, a asistentilor sociali, care sa-i īndrume pe cei aflati īn dificultate;
  • cresterea somajului de lunga durata si a somajului īn rāndul tinerilor, coroborata cu lipsa programelor de sprijin a acestora;
  • insuficienta fondurilor pentru constructia de locuinte sociale;
  • necesitatea īnfiintarii unor centre speciale pentru tinerii cu dizabilitati si pentru persoanele aflate īn dificultate.
  • Cuprins


    III.4.6. Activitatea de caritate

    Īn municipiul Falticeni īsi desfasoara activitatea :

  • Societatea femeilor ortodoxe din Romānia - filiala Falticeni;
  • Schitul Sf. Andrei - Falticeni;
  • Organizatia „Salvati copiii” -filiala Falticeni.
  • Principala directie de actiune a primelor doua vizeaza construirea si finantarea unui azil pentru batrāni īn municipiul Falticeni, lucrare aflata īn curs de extindere, inclusiv prin donatii publice.

    Diferite organizatii ale cultelor desfasoara Ocazional actiuni de sprijinire a familiilor aflate īn dificultate sau de popularizare īn rāndul populatiei.

    Cuprins


    III.4.7. Minori

    Alocatii pentru copii -Conform legii 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii au fost solutionate urmatoarele dosare:

    Anul 2000 2001 2002
    Alocatii de stat. 333 380 323
    Alocatie suplimentara. 90 104 101

    Cuprins


    III.4.8. Protectia copilului

    Biroul Asistenta Sociala al Primariei Falticeni are īn evidenta pentru anul :

  • 114 plasamente īn familie;
  • 28 adoptii:
  • 72 asistenti maternali.
  • Numarul de copii din municipiul Falticeni reintegrati īn familia naturala īn perioada 1999 - 2002 a fost de 13 īn 1999, 18 īn 2000, 10 īn 2001 si 3 īn 2002.

    Institutii specializate:
    Gradinita speciala pentru copii hipoacuzici Falticeni, centru-pilot pentru zona Moldovei. De serviciile acesteia beneficiaza anual cca 100 copii. Aici s-a reusit recuperarea unui numar īnsemnat de copii cu dizabilitati hipoacuzice.
    La Falticeni functioneaza si unul dintre cele mai mari centre de plasament din Moldova - „Dumbrava Minunata” - dar activitatea sa este īn restrangere, dupa cum arata datele din tabelul urmator:

    Numarul de copii institutionalizati
    la Centrul de plasament Nr. 3 „Dumbrava Minunata” din Falticeni:

    Numar copii 1999 2000 2001 2002 2003
    Baieti 55 60 87 84 85
    Fete 226 207 122 121 111
    Total 281 267 209 205 196

    Persoane cu dizabilitati
    In evidenta pe anul 2002 a Inspectoratului Teritorial de Stat pentru persoane cu handicap au fost īnregistrate:

  • Persoane cu handicap de gradul I cu īnsotitor : 103 persoane, dintre care 42 minori;
  • Persoane cu handicap de gradul II: 209 persoane, dintre care 90 minori.
  • Marea majoritate a copiilor cu dizabilitati provin din familii cu venituri scazute, pentru care alocatia dubla si salariul de īnsotitor sunt, si asa insuficiente, singurele surse de venit. Acest venit minim nu le permite sa se ocupe de recuperarea copiilor deficienti.

    Se simte acut lipsa unui centru de zi pentru copiii cu handicap, unde acestia sa beneficieze de sfaturile unor specialisti care sa-i ajute sa se integreze īn societate. Organizatia „Salvati Copiii”, filiala Falticeni, a īntreprins demersuri, ramase deocamdata la starea de proiect, pentru īnfiintarea unui asemenea centru si a altor institutii similare.

    Pe plan local, doar noile sedii ale Politiei Municipale si BCR - Filiala Falticeni dispun de rampe de acces pentru carucioarele cu rotile, iar recent, din initiativa primariei, cāteva intersectii centrale au fost dotate cu asemenea utilitati.

    Cuprins


    III.4.9. Pensionari

    Conform prevederilor Legii 19/2000, privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, Casa Judeteana de Pensii stabileste si achita beneficiarilor urmatoarele categorii de pensii, la cei 5.200 de pensionari ai Municipiului Falticeni, la 30.04.2003.

    Printr-o serie de facilitati se asigura o minima protectia sociala pentru cei 5.200 de pensionari ai Municipiului Falticeni. Totusi, problemele sociale ale acestei categorii socio - profesionale sunt multe si complexe, iar rezolvarea lor nu este īntotdeauna de competenta sau īn puterea autoritatilor locale.

    Cuprins


    III.4.10. Sport

    Sportivii din municipiului Falticeni au avut de-a lungul anilor rezultate notabile, dupa cum urmeaza:

  • Gimnastica: campioana mondiala;
  • Box: campioni nationali la juniori si seniori;
  • Lupte libere: campioni nationali la juniori si seniori;
  • Canotaj: campioni nationali, balcanici, la juniori mici si mari;
  • Atletism: campioni nationali si europeni juniori;
  • Karate: campioni nationali seniori;
  • Fotbal:
  • - Finalista Cupa Romāniei.
    - Campioana nationala juniori mari.

    Actual, activitatea sportiva este reprezentata de cluburi sportive scolare si private:

  • F.C. Foresta Falticeni div. B;
  • F.C. Foresta Falticeni juniori si tineret (juniori I - locul 2 īn Campionatul national la īncheierea turului de campionat 2002 - 2003);
  • Juventus Falticeni (fotbal, club privat);
  • CS Tigru (cu un campion mondial la karate);
  • Asociatia sportiva a Scolii cu Clasele I-VIII nr. 3 „Mihail Sadoveanu” cu o sectie de judo;
  • pe CSS Nicu Gane de lānga Colegiul National „Nicu Gane”;
  • Se īnregistrau, īn 2003, 284 sportivi legitimati.

    Rezultatele sportive recente numara, printre altele: un campion balcanic si un vicecampion european de juniori la atletism, 3 campioni nationali la copii (box), 7 componenti ai lotului olimpic si de perspectiva (canotaj), jucatori de fotbal promovati la cluburi de prima divizie (Steaua, Rapid, FC Arges, Dinamo), peste 60 de jucatori promovati īn diviziile B si C, peste 40 de sportivi promovati īn diviziile superioare de volei(baieti si fete), iar īn cadrul competitiilor scolare:

  • echipa de copii - locul 7 pe tara din 68 echipe
  • echipa de junioare - locul 4 pe tara
  • echipa baieti cl. VII - VIII - campioana nationala (reprezentānd Scoala generala Nr. 2).
  • Baza sportiva cuprinde: 2 piste de atletism, 3 sali de sport, 2 sali de box, bacul pentru pregatirea de iarna a canotorilor, baza nautica de pe iazul Somuz II, 2 stadioane, sali de fitness si culturism. Īn cadrul Clubului Copiilor si Elevilor se desfasoara activitati sportive ca: dans sportiv, karate, karting, sah, navomodele.

    Se afla īn constructie o noua sala de sport, īn regim de sala polivalenta, pentru Grupul Scolar Agricol. Investitia de peste 12,5 miliarde lei se deruleaza īn cadrul programului de investitii pentru anii 2002 - 2004 al Ministerului Lucrarilor Publice.

    Cuprins


    III.5. Justitia si starea infractionala

    La Falticeni functioneaza Judecatoria Falticeni (unde īsi desfasoara activitatea 10 judecatori) si Parchetul de pe lānga Judecatoria Falticeni, īnfiintate īn anul 1992.

    Situatia condamnatilor definitiv:

    Anul Nr. condamnati Barbati Femei Minori Cetateni straini
    2000 538 464 74 30 2
    2001 455 387 68 35 -
    2002 607 533 74 33 1

    Fenomenul infractional īn municipiul Falticeni cunoaste, dupa cum se observa si din statistici, o usoara crestere dar, din analiza datelor reiese ca nivelul infractionalitatii este sub nivelul mediei pe tara. Cauzele care conduc la producerea de infractiuni sunt numeroase, cele mai frecvente fiind: consumul de alcool, saracia, somajul, lipsa locurilor de munca, diminuarea gradului de constiinta civica a populatiei. Majoritatea infractiunilor au loc pe fondul consumului de alcool.

    Ordinea publica
    Climatul de īncredere si siguranta īn care trebuie sa traiasca si sa locuiasca cetatenii oricarei comunitati este asigurat de agentii de ordine publica, īn colaborare cu cadrele corpului de jandarmi si cu gardienii publici.
    Personalul Politiei si al Jandarmeriei Falticeni manifesta o preocupare constanta pentru īndeplinirea atributiilor de serviciu, prevenirea si combaterea criminalitatii, asigurarea ordinii si linistii publice, a unui climat de siguranta civica corespunzatoare.

    Cuprins


    III.6. Educatie

    III.6.1. Īnvatamānt

    Īnvatamāntul primar si gimnazial, liceal si profesional
    Pregatirea scolara si profesionala īn municipiul Falticeni, se realizeaza īn 13 gradinite (1 particulara), 7 scoli generale, 3 unitati de nivel liceal (1 colegiu national, 2 grupuri scolare).

    Corpul profesoral cuprinde un total de 536 cadre didactice dupa cum urmeaza:
    Profesori - 256;
    Īnvatatori - 239;
    Educatoare - 44;
    TOTAL - 536.

    Populatia scolara īn anul scolar 2002 - 2003:

    Forma de invatamant Nr. unitati Nr. elevi Nr sali de clasa # (cercuri) Nr. clase
    Prescolar 12 937 57 -
    Primar 8 1489 92 -
    Gimnazial 6 2124 92 -
    Cluburi ale copiilor 1 600 13 11
    Liceal 3 3262 - 115
    Profesional 2 762 - 31
    Ucenici 1 80 - 3
    Postliceal 1 69 3 3

    Total populatie scolara cuprinsa īn diverse forme de īnvatamānt: 8.375

    Grupurile scolare dispun de locuri de cazare īn camine pentru elevi, iar masa este asigurata prin 3 cantine.

    Reteaua si planurile de scolarizare ale liceelor din municipiu corespund cerintelor privind mobilitatea fortei de munca si tin seama de profilul economic si social al localitatii.

    Clubul Copiilor si Elevilor din Falticeni este spatiul initiatic īn care, īntre relaxare, competitie si performanta, tot mai multi copii īsi petrec timpul liber. Īn prezent functioneaza cu cercuri: cultural artistice, muzicale, coregrafice, plastice, tehnico -stiintifice, literare, aplicative si sportive, urmarind cultivarea aptitudinilor si talentelor copiilor īnscrisi. Prin activitatile pe care le propune, Clubul Copiilor si Elevilor ofera sansa accesului la un cāmp informational mai larg, de descoperire si punere īn valoare a īnclinatiilor lor, depasindu-se astfel eventualele limite inerente ale programei scolare.

    Unitatile de īnvatamānt din municipiu sunt angajate īn promovarea politicilor educationale compatibile cu cele ale tarilor Uniunii Europene. Se deruleaza proiecte comunitare (ex. Leonardo da Vinci), care vor sprijini dezvoltarea de cunostinte, aptitudini si competente care sa favorizeze exersarea unui comportament civic activ si cresterea capacitatii de insertie profesionala.

    Cuprins


    III.7. Societatea civila

    Participarea cetateneasca

    La nivelul municipiului Falticeni societatea civila (cetateni, grupuri de cetateni, ONG-uri, asociatii, sindicate) trebuie īncurajata sa se implice īn procesul decizional pentru ca „gradul de participare al populatiei la actul decizional conditioneaza realizarea dezvoltarii durabile„ (Strategia Nationala Pentru Dezvoltare Durabila).

    Organizatii non-guvernamentale - 2003
    Probleme: imaginea pe care aceste organizatii o au īn rāndul comunitatii locale;
    Lipsa voluntarilor care sa se alature actiunilor īntreprinse de catre acestea;
    Slaba implicare a comunitatii locale de afaceri in sprijinirea actiunilor venite īn folosul comunitatii;
    Lipsa unei mai bune comunicari īntre organizatii, pe de o parte, si īntre organizatii si autoritatile locale.

    Mass-Media
    Mass-media este purtatoare de imagine, informatie, autoritate, motiv pentru care foarte importanta īn dezvoltarea sociala, īn conditiile īn care alte subsisteme sociale dau dovada de o inertie disfunctionala. Serviciul Relatii-Comunicare-Promovare al Primariei alaturi de profesionalismul unor ziaristi locali ai presei scrise, contribuie la un produs mediatic elaborat, cu efecte sociale remarcabile. Un fenomen de maxim interes īl reprezinta mediatizarea evenimentelor sociale. El consta īn faptul ca imaginea pe care o avem despre evenimentele sociale, semnificative, trecute sau prezente provine astazi aproape exclusiv de la diferite media. Īn ultimii ani īn peisajul presei locale si judetene au aparut numeroase publicatii (ziare si reviste) dar si posturi de radio si televiziune.

    Cotidiene Periodice Posturi radio Posturi TV
    Crai Nou Cronica de Falticeni Radio Contact TV 7 Falticeni
    Monitorul Opinia falticeneana Radio Star Antena 1 Suceava
    Obiectiv - Radio AS -
    Jurnalul National (editia de Suceava) - Radio Top 91 -

    Pe lānga aceste publicatii īn Falticeni au aparut un numar impresionant de reviste editate de unitati scolare si de diverse organizatii culturale.

    Cuprins




    Primăria Municipiului Fălticeni - Serviciul Relaţii Comunicare Promovare, Biroul Informatică